Hoe gezond is het eigenlijk om krekels en sprinkhanen te eten?

Je eigen gezondheid, wat is er nou belangrijker dan dat? Het afgelopen jaar was er weer erg veel discussie over gezondheid. Wat is nou precies goed voor je? Een appel of een burger? En ga zo maar door. En eigenlijk is gezondheid meer dan gezond eten, maar dat is wel waar we bij De Krekerij wel wat van af weten. 🙂

Voeding is een belangrijk onderdeel van de gezondheid van een mens. Zo is het meer dan alleen maar erop letten dat je niet te weinig of te veel eet. Om het nog moeilijker te maken heeft een mens heeft alle macronutriënten nodig (koolhydraten, eiwitten en vetten). En ook even belangrijk zijn de micronutriënten, hieronder vallen alle vitamines, mineralen en spoorelementen. Producten van De Krekerij bevatten macronutriënten en micronutriënten, en ook in een behoorlijke hoeveelheid. Benieuwd naar welke macronutriënten en micronutriënten in de producten van De Krekerij zitten? Lees gerust verder en we leggen ook direct uit waarom deze zo belangrijk zijn voor de mens en welke functie het heeft in je lichaam.

Eiwitrijk, wat houdt dit in?
De meeste mensen kennen eiwitten. Eiwit is een voedingsstof. Het levert calorieën (energie) en aminozuren. Eiwitten worden al snel gekoppeld aan kracht- en duursporters, dit is enigszins wel terecht omdat zij hiervan meer nodig hebben voor het herstel van hun overbelaste spieren. Maar niet alleen kracht- en duursporters hebben eiwitten nodig, maar ieder mens. En waarom? Hieronder het antwoord. 

Aminozuren
Aminozuren zijn bouwstenen voor het eiwit in lichaamscellen. Aminozuren zijn nodig voor de opbouw van cellen en voor allerlei regelprocessen in het lichaam. Er zijn 22 aminozuren die voorkomen in menselijke eiwitten, deze heten fundamentele aminozuren. De fundamentele aminozuren zijn ook weer opgedeeld in drie groepen: niet-essentiële aminozuren, semi-essentiële aminozuren en essentiële aminozuren. De aminozuren die je niet binnen hoeft te krijgen via eiwitten uit eten zijn de niet-essentiële aminozuren. Je lichaam kan deze zelf aanmaken. 

Wat vooral belangrijk is, is dat je alle essentiële aminozuren binnenkrijgt.  Dat is ook een kenmerk van een gezond voedingspatroon. Van de 22 aminozuren zijn er 9 essentieel. De essentiële aminozuren zijn te vinden in dierlijke eiwitten. Hierin vallen ook krekels, sprinkhanen en buffalo wormen. Alle drie de insecten zorgen voor de ideale aminozuurketen die je lichaam vanuit voeding nodig heeft. 

Hoeveel eiwit per dag?
In Nederland krijgen de meeste mensen genoeg eiwitten binnen. Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,83 gram eiwit per dag nodig. Dat komt neer op zo’n 58 gram eiwit voor iemand van 70 kilo. Wel kan de hoeveelheid eiwit die iemand nodig heeft verschillend zijn in bepaalde situaties, bijvoorbeeld: kinderen, zwangere vrouwen, mensen met bepaalde aandoeningen of wonden, kracht- en duursporters. Wil je hierover meer weten? Dan verwijzen wij je graag door naar de website van Het voedingscentrum.

“Eiwitrijk”, dat is wat De Krekerij claimt over hun product, maar waarom? Voedingsclaims mogen niet zomaar op verpakkingen gezet worden. Zo is het gebruik van claims in Europese wetgeving geregeld. Fabrikanten mogen een claim alleen gebruiken als deze op de Europese lijst van goedgekeurde claims voorkomt. In Nederland houdt ‘De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)’ toezicht op de gevoerde claims in Nederland. ‘Eiwitrijk’ mag alleen op een product gezet worden wanneer minimaal 20% van de energie in het levensmiddel bestaat uit eiwitten. Dit is dan ook van toepassing bij de producten van De Krekerij. 

Het eten van genoeg eiwitten – en ook de juiste aminozuren combinatie – zorgt voor gezondheidsvoordelen voor de mens. Uit onderzoek van Maastricht UMC+  blijkt dat de inname van eiwit uit insecten leidde tot een sterke toename in spieropbouw, zowel in rust als na inspanning. Deze effecten waren niet verschillend van melkeiwit. Een tekort aan eiwitten of het niet binnenkrijgen van essentiële eiwitten kan leiden tot vervelende complicaties zoals trage wondgenezing, verzwakt immuunsysteem, haar verlies en nog vele andere. Het kiezen van een goede eiwitbron is dus erg belangrijk. 

Vooral veganisten moeten moeten letten op hun eiwitinname. Een manier om dit te voorkomen is om supplementen te gebruiken, die vaak prijzig kunnen zijn.

Vitamine B12 en al zijn functies
Vitamine B12 is alleen te vinden in dierlijke producten, denk hierbij aan melk, vlees, vis, eieren en misschien raad je het al, ook in insecten! Insecten zijn dus ideaal te gebruiken als een vleesvervanger voor de vitamine B12 bewuste consument.

Vitamine B12 is in je voeding gebonden aan eiwitten. Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. 

Een tekort aan vitamine B12 leidt tot macrocytaire anemie of makkelijker gezegd: bloedarmoede. Door bloedarmoede kan je last krijgen van moeheid, duizeligheid, hartkloppingen en oorsuizen. Naast bloedarmoede leidt een tekort aan vitamine B12 neurologische (zenuwen) gevolgen hebben zoals: tintelingen in de vingers, geheugenverlies, coördinatiestoornissen en spierzwakte in de benen. 

Gelukkig komt een tekort aan vitamine B12 zelden voor. Dit komt doordat je lichaam vitamine B12 kan opslaan en dus een voorraad hiervan heeft. Bij verdenking van een tekort aan vitamine B12 neem direct contact op met de huisarts voor een bloedprik.

De voedingsclaim ‘een bron van vitamine B12’ houdt in dat deze claim alleen is toegestaan als het product een significante hoeveelheid vitamine B12. Meestal moet het product 15% van de dagdosis per 100 gram bevatten, wanneer de claim ‘bron van vitamine B12’ gebruikt mag worden. De Hopper Burger van De Krekerij bevat 0,41 microgram vitamine B12. Dit is 40% van de referentie-inname voor vitamine B12. Dus ruim boven de drempelwaarde van 15%. Hierdoor mag de claim gebruikt worden op de verpakkingen van De Krekerij. 

Calcium in Buffalo Shoarma
Calcium is een mineraal dat je lichaam nodig heeft. Iedereen weet dat je vooral melk moet drinken voor je calcium, maar wist je dat in buffalo wormen ook erg veel calcium zit? Zelf meer dan in melk! Maar wat is calcium nou precies en wat doet het allemaal?

Calcium heb je onder andere nodig voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Als je voldoende calcium binnenkrijgt, heb je op latere leeftijd ook minder kans op botontkalking of osteoporose (zwak bot). Verder heb je calcium nodig voor een goede werking van zenuwen en spieren, bloedstolling en transport van andere mineralen in de lichaamscellen. 

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calcium voor mannen tussen de 29 en 69 jaar en voor vrouwen tussen de 25 en 50 jaar is 950 milligram. Het verschilt vooral per leeftijdscategorie. Te veel is ook niet goed. Bij meer dan 2.500 milligram calcium per dag kunnen urinewegstenen ontstaan. Ook verkalking van de nieren en bloedvatwanden kan optreden. 

In de Buffalo Shoarma van De Krekerij zit 223 milligram calcium per 100 gram, dit komt neer op 28% van de referentie-inname voor calcium. Hierdoor mag de volgende voeding claim zonder problemen gevoerd worden: ‘bron van calcium’! 

Zink in de Hopper Burger en de Hopper Gehaktballetjes
Zink is een spoorelement dat onder andere nodig is bij de opbouw van eiwitten en zorgt voor een goede werking van het afweersysteem. Zink is te vinden in kleine hoeveelheden in veel verschillende voedingsmiddelen. Het zit in kaas, vlees, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren. Ook krekels en sprinkhanen zitten bomvol met zink.

Zink is onderdeel van vele enzymen in het lichaam. Enzymen zijn stoffen die nodig zijn om processen in het lichaam mogelijk te maken. Zink zorgt voor de opbouw van eiwitten, groei en vernieuwing van weefsel, de stofwisseling en een goede werking van het afweer- en immuunsysteem.

De hoeveelheid zink die je nodig hebt per dag verschilt voor mannen en vrouwen. Zo hebben mannen vanaf 18 jaar een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 9 milligram zink en vrouwen een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 7 milligram zink. In de Hopper Gehaktballetjes en de Hopper Burger van De Krekerij is 16,22 milligram zink per 100 gram te vinden. Dit is meer dan genoeg voor de dagelijkse hoeveelheid. 

Gezondheid eten met De Krekerij
Yes! Insecten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan je gezondheid. Er zit in de producten van De Krekerij veel eiwitten die belangrijk zijn voor heel het lichaam. Vitamine B12, cruciaal voor de rode bloedcellen en in de Buffalo Shoarma zit genoeg calcium voor je dagelijkse behoefte. En zink in de Hopper Burger zorgt ervoor dat enzymen in je lichaam goed blijven functioneren. Met de Hopper Gehaktballetjes, Hopper Burger en Buffalo Shoarma ben je al goed op weg naar een gezonde voeding! 

Bekijk als onze producten op de webshop

 

Over de auteur:
Kevin Wiśniewski is student Voeding & Diëtetiek aan De Haagse Hogeschool met een grote interesse voor voeding & gezondheid. Voor meer nieuws en weetjes, schrijf je in voor onze nieuwsbrief of houd de socials in de gaten! @dekrekerij

2 reacties op “Hoe gezond is het eigenlijk om krekels en sprinkhanen te eten?”

  1. Pingback: Insecten eten - Het Klokhuis » De Krekerij

  2. Pingback: Insecteneiwit goed voor je spieropbouw » De Krekerij

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *